Waarom een turbo?

Steeds meer fabrikanten maken gebruik van een turbo, ook wel turbocharger genoemd. Dit is nodig omdat fabrikanten steeds kleinere motoren ontwerpen, downsizing. Het doel van een turbo is het vermogen van een kleinere diesel- of benzinemotor gelijk te laten zijn met het rendement van een grotere motor. Dit doel kan bereikt worden doordat de turbocharger extra lucht in de cilinder pompt. Zo haalt u dus meer rendement uit een kleinere motor. Het aanvoeren van extra brandstof kan echter niet zomaar. Er zal immers ook meer zuurstof nodig zijn, die onder druk de cilinder ingepompt zal moeten worden. Dit wordt gedaan door de turbocharger.

Hoe werkt een turbo?

De motor van een voertuig produceert uitlaatgassen. Deze uitstoot komt via het turbinehuis binnen bij de turbo, waardoor het turbinewiel wordt aangedreven. Vervolgens worden de uitlaatgassen direct naar het uitlaatsysteem afgevoerd. Tegelijkertijd met het turbinewiel werkt ook het compressorwiel. De lucht die door dit wiel wordt aangezogen, wordt gecomprimeerd in het compressorhuis en vervolgens naar het inlaatspruitstuk gestuurd. Daar worden de cilinders van extra lucht voorzien, waardoor de extra brandstof goed verbrandt kan worden.

De voordelen en het gebruik van een turbo

Er zijn grote voordelen bij het gebruik van een turbo. U kunt namelijk het vermogen van uw motor verhogen doordat er meer brandstof tegelijk ingepompt kan worden. Veel autofabrikanten hebben de neiging om de motoren steeds kleiner te maken, dit wordt ook wel downsizing genoemd. Met een turbo wordt er voor gezorgd dat er toch hetzelfde vermogen geleverd kan worden door een kleinere motor, wat dus een hoger rendement oplevert. De hoge druk vanuit de turbo zorgt namelijk voor meer lucht in de motor wat ten goede komt aan de lucht-brandstof verhouding. Zo gaat u er in prestaties niet op achteruit, ondanks de kleinere motor in uw voer-, vaartuig of machine.

Logo Garrett Logo Borgwarner Logo Schwitzer Logo Holset Logo Mitsubishi Logo Ihi Logo Toyota